VYBERTE SI REGION

Veřejnost se naposledy rozloučila s posledním bardem mosteckého jeviště

Most, Praha - Smrt mosteckého Hamleta. Stanislav Oubram odehrál v Novém Jičíně, Praze a Mostě 55 profesionálních sezon.

27.2.2016
SDÍLEJ:

Stanislav Oubram v době svého mládí v jedné ze Shakespearových veseloher, Večer tříkrálový aneb Cokoli chcete.Autor: archiv Městského divadla v Mostě

Osud si někdy s různými letopočty divně zahrává. V roce, kdy svět slaví 400. shakespearovské výročí a kdy se blíží 40. výročí jediného mosteckého uvedení Hamleta, opustil tento svět krátce po svých 77. narozeninách Stanislav Oubram, herec, režisér, autor dramatizací i několika knih. Sám nad svého Hamleta stavěl role Ježíše v Komedii o umučení a slavném vzkříšení Pána a Spasitele našeho Ježíše Krista (1967) a Salieriho v Schafferově Amadeovi, jímž se v roce 1993 po pražském intermezzu vracel na mostecké jeviště. „Ale stejně Hamlet je pro každého divadelního herce kategorie sama pro sebe," připouštěl. Byl ostatně shakespearovským hercem. Pro postavy alžbětinského dramatika měl všechno od fyzických dispozic až po jistý patos, který ovšem v časech své herecké zralosti už s patřičným odstupem dávkoval.

POSLEDNÍ ROZLOUČENÍ Se Stanislavem Oubramem (6. 2. 1939 - 14. 2. 2016) se veřejnost rozloučila v pátek 26. února ve velké obřadní síni strašnického krematoria v Praze.

Jediný cíl: divadlo

Stanislav Oubram se narodil 6. února 1939 v Praze. Od raného mládí cílevědomě směřoval k divadlu. Vypracoval se sám, pro uměleckou dráhu neměl žádné rodinné předpoklady, po smrti maminky žil navíc s otcem a bratry v těžké sociální situaci. Někdy vzpomínal na práci v rybárně, kde si brigádně přivydělával, a na svou zuřivou (mnohdy marnou) snahu docílit po takové směně pro své večerní představení dokonalé čistoty a hlavně příjemné vůně. Intenzivně četl, ve dvaceti letech platil mezi vrstevníky za znalce literatury včetně poezie, a veškeré peníze utrácel za návštěvy tehdejších pražských divadel. Prošel soukromým školením u hereček Národního divadla Růženy Naskové a legendární tragédky Anny Suchánkové-Mlynářové, skupinou herce Ivana Jandla (1937-1987), jemuž komunistický režim nikdy neodpustil Oscara za dětskou roli v americko-švýcarském dramatu Poznamenaní, a pražským poloprofesionálním divadlem Máj, kde tehdy hrály i sestry Jana a Dana Hlaváčovy. První profesionální angažmá získal roku 1961 v Beskydském divadle v Novém Jičíně. Po dvou moravských sezonách zakotvil v létě 1963 ve svém osudovém mosteckém divadle.

První herec

V Mostě od poloviny šedesátých let (počínaje rolí Rafaela v Topolově Konci masopustu) do roku 1980 (konče Molierovým Tartuffem) doslova táhl repertoár. Již v této době počtem titulních, hlavních a dalších stěžejních rolí překonal Zdeňka Buchvaldka, který zde měl podobné výsadní postavení v padesátých a na počátku šedesátých let. Oubramovou doménou byl světový klasický i modernější repertoár (Jason v Jeffersově Medee, Malvolio v Shakespearově Večeru tříkrálovém, Vlasov v Gorkého Letních hostech, Eljert Lövborg v Ibsenově Heddě Gablerové, vikomt Goring ve Wildeově Ideálním manželovi, Ramón v Casonově Domě se sedmi balkóny), na rozdíl od své nejčastější herecké partnerky Emmy Černé se však uplatnil i v české klasice (Jeník ve Fidlovačce, Antonín ve Vojnarce, Švanda ve Strakonickém dudákovi). Životní rolí pak byl Kristus (Persona Ježíš) v Komedii o umučení (Pašijích) Jana Kopeckého. V celostátních kritických hodnoceních tehdy obstál ve srovnání s brněnským představitelem Krista Ladislavem Lakomým i Františkem Horákem, který ho hrál v Realistickém divadle.

Stanislav Oubram recitující. Video najdete ZDE.

Po sedmnácti letech v roce 1980 mostecké angažmá opustil a stal se členem prestižního souboru Městských divadel pražských.

Třinácté komnaty

Z mosteckého pohledu by mohl Stanislav Oubram budit dojem suveréna. Ve zdejším divadle dosáhl všeho, co si může herec přát. I on byl však křehký člověk se svými třináctými komnatami. Z těch uměleckých byly zásadní dvě nepřijetí na divadelní fakultu AMU v roce 1956, o němž se dlouho ostýchal hovořit i před vlastní rodinou a popsal je až krátce před smrtí v dosud nepublikované části svých pamětí, a nepříliš povedené angažmá v Městských divadlech pražských v letech 1980 1993. Zde Stanislav Oubram dostal jedinou opravdu důstojnou roli, hodnou jeho formátu Poštmistra v Hrubínově Srpnové neděli (1982) v režii Jana Nováka.

Intenzivně ovšem pracoval v Československém, resp. Českém rozhlase, kde do roku 2015 vystoupil ve více než 600 pořadech, mnohdy v inscenacích předních režisérů s nejvýznamnějšími hereckými kolegy. Našel si i další uplatnění, například vytvořil pozoruhodný komponovaný pořad o Vladimiru Vysockém, v němž ztvárnil a odzpíval hlavní roli. Tento program měl v osmdesátých letech obrovský úspěch a dosáhl stovek repríz po celé republice.

Mostecký comeback

Problémy ve složitých porevolučních peripetiích Městských divadel pražských a nelehkou osobní situaci Stanislav Oubram vyřešil v roce 1993 návratem do Mostu. S plným nasazením zde odehrál další 23 sezony a znovu zejména v devadesátých letech vytvářel desítky stěžejních rolí.

Za všechny připomeňme Profesora v Čapkově Loupežníkovi, Harpagona v Molierově Lakomci, Hejtmana v Gogolově Revizorovi, Casanovu v Gassauerově apokryfu Casanova na duchcovském zámku, Prospera v Shakespearově Bouři a ještě v sezoně 2015 / 2016 černošského řidiče Hokea ve hře Alfreda Uhryho Řidič paní Daisy.

Stanislav Oubram se v Mostě věnoval i divadelní režii. K hereckým režisérům bývá mezi divadelníky skepse a jsou pro to dobré důvody. Herec (coby režisér) málokdy cítí inscenační tvar (celý „oblouk představení") v jeho komplexnosti. Pokud jde o Oubrama, ani největší kritici však nemohou zpochybnit jeho přínos zejména při úpravách a režiích pohádek a české klasiky.

Poslední bard

Od devadesátých let postupně zemřely velké herecké osobnosti českého divadla a mosteckého jeviště Jaromír Šnajdr (1993), Ladislav Hádl (1996), Jiří Havlík (2002), Karel Nonner (2007), Ivan Holub (2008) a nyní Stanislav Oubram. S jeho odchodem končí i v Mostě éra bardů se starosvětským vztahem k divadlu, které bylo alfou a omegou jejich životů. Laskavý čtenář snad v závěru promine větu, která se občas používá a někdy bývá považována za frázi, v tomto případě však těžko hledat vhodnější. Se Stanislavem Oubramem odešel velký kus mosteckého divadla. Zůstáváme my, vděční obdivovatelé jeho talentu, a v naší paměti obrovské role, jimiž ovlivnil několik generací diváků.

RADEK PETRŽILKA

(Autor tohoto textu sepsal hercovy paměti, které vycházely v letech 1998 1999)

Autor: Redakce

27.2.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

FOTO DNE: V Mostě byl velký sraz seniorů. Bavili se a soutěžili

Most - Hipodrom zažil letní hry seniorů. Setkali se u různých soutěží. Na akci podporované městem dorazili i senioři nejen z Mostu. Nechyběla ani skupina z Horního Jiřetína. Také se závodilo v "country úprku".

Německý student zazpíval Mostu baladu. Ukončil Nejdelší stopovanou světa

Most - Do Mezinárodního památníku obětem II. světové války v Mostě zavítala delegace studentů z Německa. Expozicí zněla lyrická píseň Let her go od skupiny The Passengers.

Hokejové kluby ze severu Čech si v létě vedou rozdílně

Litvínov, Chomutov – Oba zástupci hokejové extraligy z regionu mají za sebou v letní přípravě sedm zápasů. Zatímco chomutovská parta jich z toho vyhrála hned pět, Litvínov se zasekl na čísle dva.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies